loading...
استاتوس
آخرین ارسال های انجمن
محسن بازدید : 2337 شنبه 15 شهریور 1393 نظرات (2)

دانلود کنید

باران

آگر گردیمه بوو خاموشم که
حلقه ی گدایی بوو له گوشم که
شرط بو له داخت هرگز نخنم
برگه ی عازیتی و بر نکنم
امرو له رو روی دلکه ی ناشادم
دوسی دور ولات کوتوته یادم
آاااخ باران بارانه باران بارانه نم نم ترمی کرد
چاوکان نسرین له دین درمی کرد
امرو له رو روی دلکه ی ناشادم
دوسی دور ولات کوتوته یادم
باران بارانه باران بارانه نم نم ترمی کرد
چاوکان نسرین له دین درمی کرد
آاااای آایییه آی آی آی... ولا آگر گردیمه بوو خاموشم که...
آزیزکم آزیزکم حلقه ی گدایی بوو له گوشم که...
آگر گردیمه بوو خاموشم که
حلقه ی گدایی بوو له گوشم که
باران بارانه باران بارانه نم نم ترمی کرد
چاوکان نسرین له دین درمی کرد

محسن بازدید : 887 سه شنبه 17 دی 1392 نظرات (0)
تعداد رشته/محل/مقطع/نظام پيدا شده :54
نام استان محل دانشگاهي رشته مقطع نظام آموزشي
استان خوزستان106 - واحد اهواز20104 - تربيت معلم زبان و ادبيات فارسيكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20318 - تربيت معلم آموزش زبان انگليسيكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20407 - الهيات و معارف اسلامي - فقه ومباني حقوق اسلاميكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20407 - الهيات و معارف اسلامي - فقه ومباني حقوق اسلاميكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20423 - تربيت معلم آموزش ديني و عربيكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20626 - تربيت معلم آموزش و پرورش ابتداييكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20700 - روانشناسيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20700 - روانشناسيكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20704 - روانشناسي-صنعتي و سازمانيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20704 - روانشناسي-صنعتي و سازمانيكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20711 - روانشناسي-روانشناسي كودكان استثناييكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20711 - روانشناسي-روانشناسي كودكان استثناييكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20812 - علوم سياسيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20812 - علوم سياسيكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20922 - علوم اقتصادي - اقتصاد نظريكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز20922 - علوم اقتصادي - اقتصاد نظريكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز21207 - مديريت بازرگانيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز21207 - مديريت بازرگانيكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز21218 - مديريت صنعتي كاربرديكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز21501 - جغرافياوبرنامه ريزي شهريكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز21501 - جغرافياوبرنامه ريزي شهريكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز21518 - جغرافيا و برنامه ريزي روستاييكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز21518 - جغرافيا و برنامه ريزي روستاييكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز21535 - آب و هواشناسيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز21535 - آب و هواشناسيكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز21536 - ژئومورفولوژيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز21536 - ژئومورفولوژيكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز30201 - فيزيككارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز30201 - فيزيككارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز30401 - زمين شناسيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز30539 - تربيت معلم آموزش علوم تجربيكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز40434 - كاردان فني عمران -آب و فاضلابكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز40638 - كاردان فني مكانيك ـ ابزارسازيكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز40648 - علمي كاربردي مكانيك ـ تعميرات نيروگاههاكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز40740 - مهندسي متالورژي و مواد - متالورژي صنعتيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز40740 - مهندسي متالورژي و مواد - متالورژي صنعتيكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز40741 - مهندسي متالورژي و مواد - سراميككارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز40741 - مهندسي متالورژي و مواد - سراميككارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز50327 - مهندسي كشاورزي ـ آبكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز50327 - مهندسي كشاورزي ـ آبكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز50346 - مهندسي كشاورزي - زراعت و اصلاح نباتاتكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز50346 - مهندسي كشاورزي - زراعت و اصلاح نباتاتكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز50514 - تكنولوژي شيلاتكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز50559 - مهندسي منابع طبيعي - شيلاتكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز50559 - مهندسي منابع طبيعي - شيلاتكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز50562 - مهندسي منابع طبيعي - محيط زيستكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز50562 - مهندسي منابع طبيعي - محيط زيستكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز50565 - مهندسي منابع طبيعي - مرتع و آبخيزداريكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز50565 - مهندسي منابع طبيعي - مرتع و آبخيزداريكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز60206 - معماريكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز60210 - علمي كاربردي شهرسازيكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز60214 - شهرسازيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز60214 - شهرسازيكارشناسي پيوستهپاره وقت
استان خوزستان106 - واحد اهواز70111 - علمي كاربردي توليدوبهره برداري از گياهان دارويي و معطركارداني ناپيوستهتمام وقت

محسن بازدید : 613 سه شنبه 17 دی 1392 نظرات (0)
تعداد رشته/محل/مقطع/نظام پيدا شده :45
نام استان محل دانشگاهي رشته مقطع نظام آموزشي
استان كردستان110 - واحد سنندج20315 - مترجمي زبان انگليسيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج20325 - زبان فرانسه شاخه مترجميكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج20916 - علوم اقتصادي - اقتصاد صنعتيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج20918 - علوم اقتصادي-اقتصادحمل ونقلكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج20919 - علوم اقتصادي ـ اقتصاد پول و بانكداريكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج20922 - علوم اقتصادي - اقتصاد نظريكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج20924 - علوم اقتصادي - اقتصاد بازرگانيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج21207 - مديريت بازرگانيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج21211 - مديريت صنعتيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج21301 - حسابداريكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج21301 - حسابداريكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج30303 - شيمي- كاربرديكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج30315 - شيمي گرايش فناوري اطلاعاتكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج30522 - زيست شناسي سلولي و مولكولي- بيوشيميكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج30540 - زيست شناسي سلولي و مولكولي-ميكروبيولوژيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج40113 - كاردان فني برق - الكترونيككارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج40434 - كاردان فني عمران -آب و فاضلابكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج40439 - كاردان فني عمران-پل سازي وابنيه فنيكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج40449 - علمي كاربردي عمران ـ سدوشبكهكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج40473 - مهندسي تكنولوژي عمران - آب و فاضلابكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج40479 - مهندسي عمران - نقشه برداريكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج40675 - مهندسي مكانيككارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج41009 - مهندسي فناوري اطلاعاتكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج41016 - مهندسي رباتيككارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج41018 - علوم كامپيوتركارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج50105 - علمي كاربردي شيروفرآورده هاي لبنيكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج50316 - تكنولوژي آبياريكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج50343 - مهندسي كشاورزي - مكانيزاسيون كشاورزيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج50346 - مهندسي كشاورزي - زراعت و اصلاح نباتاتكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج50401 - مهندسي كشاورزي - علوم و صنايع غذاييكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج50403 - تكنولوژي موادغذاييكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج50405 - كاردان فني صنايع غذاييكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج50514 - تكنولوژي شيلاتكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج50518 - تكنولوژي محيط زيستكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج50559 - مهندسي منابع طبيعي - شيلاتكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج50565 - مهندسي منابع طبيعي - مرتع و آبخيزداريكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج50614 - تكنولوژي مرتع و آبخيزداريكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج60139 - نقاشي - نقاشي عموميكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج60202 - مهندسي معماريكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج60206 - معماريكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج60210 - علمي كاربردي شهرسازيكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج60313 - هنرهاي تجسمي-گرافيككارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج60314 - نمايش- كارگردانيكارشناسي پيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج60319 - هنرهاي نمايشي- كارگردانيكارداني ناپيوستهتمام وقت
استان كردستان110 - واحد سنندج70111 - علمي كاربردي توليدوبهره برداري از گياهان دارويي و معطركارداني ناپيوستهتمام وقت

محسن بازدید : 771 یکشنبه 15 دی 1392 نظرات (0)

شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی- تولید و بهره برداری گیاهان دارویی، یکی از رشته های دانشگاهی است که در ده سال گذشته در ایران اسم و رسم بسیاری پیدا کرده است­­­­­­­­. اما متأسفانه از لحاظ گسترش و رشد دانشگاهی، آنچنان که باید و شاید نتوانسته جایگاه خود را در بین رشته های دانشگاهی بیابد.

گستره ی حوزه فعالیت رشته تولید و بهره برداری گیاهان دارویی از اهلی سازی گیاه دارویی تا تحویل ماده مؤثره گیاه دارویی به کارخانجات داروسازی می باشد. اما یکی از مشکلاتی که در این رشته وجود دارد، عدم نگاه تخصصی به آن و ورود متخصصین رشته های مختلف به حیطه یکدیگر است.

مبحث گیاهان دارویی شامل تخصصهای مختلف است که هر کدام گوشه ای از فعالیتهای این زنجیره را به عهده گرفته و چرخه ی عملی آنرا که از “شناسایی گیاه” تا “تجویز توسط پزشک” را شامل می شود، تکمیل می کنند، اما رشته تخصصی گیاهان دارویی شامل همه این حوزه ها نمی باشد.

اما آنچه امروزه مشاهده می شود، اختلاط مباحث مربوط به رشته های مختلف مرتبط با علوم گیاهان دارویی در یکدیگر است. در یک نگاه علمی، وظیفه ی متخصص گیاهان دارویی، کشت و پرورش گیاهان دارویی، تولید عصاره، اسانس و سایر ترکیبات دارویی و تلاش برای افزایش کیفیت و کمیت این ترکیبات ارزشمند در پیکره گیاه و یا وظیفه ی یک شیمیدان، شناسایی و معرفی ترکیبات موجود در پیکره گیاه است.

حال آنکه امروزه به وفور مشاهده می شود که بعنوان مثال یک متخصص گیاهان دارویی تمایل به ارائه نسخه های درمانی و ورود به حوزه خطیر پزشکی داشته و یا یک شیمیدان تمایل به اظهار نظر درباره روشهای کشت و پرورش و یا شناسایی گونه های گیاهی دارد.

در تصویر ذیل، حوزه فعالیت هریک از علوم مرتبط با گیاهان دارویی به طور مجزا مشخص شده است. همچنین حوزه هایی که با زمینه زردردنگ مشخص شده، حوزه هایی است که اگرچه مربوط به سایر تخصص ها می شود، لیکن یک متخصص گیاهان دارویی بایستی با آنها اشنایی داشته باشد.

 

 

تحصیل در رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی:

بنای رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی در ایران از سال 1380 با تأسیس این رشته در مقطع کاردانی در دانشگاه فردوسی مشهد- واحد شیروان- گذاشته شد. همزمان برخی واحدهای دانشگاه جامع علمی-کاربردی نظیر مرکز آموزش کشاورزی شهید هاشمی نژاد مشهد و مرکز آموزش علمی کاربردی سمنان نیز اقدام به راه اندازی این رشته نمودند و پس از آن واحدهای مختلف دانشگاه جامع علمی کاربردی و برخی دانشگاههای دولتی نظیر دانشگاه اراک نیز اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته نمودند.

مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته تولید و بهره برداری گیاهان دارویی نیز ابتدا در مرکز آموزش علمی کاربردی سمنان و سپس در سایر مراکز علمی کاربردی و تعداد اندکی از دانشگاههای دولتی مثل دانشگاه فردوسی مشهد-واحد شیروان- تأسیس شد.

تاکنون تحصیل به صورت تخصصی در این رشته در ایران در حد کارشناسی باقی مانده و علاقمندان به تحصیلات تکمیلی، می توانند برای مقطع کارشناسی ارشد در آزمون رشته مهندسی علوم باغبانی شرکت کرده و در زمان انتخاب رشته، دانشگاههایی را که رشته مهندسی علوم باغبانی-گرایش گیاهان ادویه ای، دارویی و نوشابه ای را دارند انتخاب نمایند.

البته لازم به ذکر است که پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی که پس از درگذشت مرحوم دکتر امیدبیگی و افول رشته گیاهان دارویی در دانشگاه تربیت مدرس، یکی از مهمترین مراکز تحقیقاتی و علمی گیاهان دارویی در ایران به شمار می رود، اقدام به تدوین و ارائه سرفصلها و دروس مقطع کارشناسی ارشد رشته “تولید و فرآوری گیاهان دارویی و معطر” نموده است که متأسفانه با اعمال نفوذ گروههای علوم باغبانی برخی دانشگاههای تهران در شورای گسترش آموزش عالی، تاکنون مجوز تأسیس این رشته در مقططع کارشناسی ارشد در پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی از سوی وزارت علوم صادر نگردیده است.

تحصیل در مقطع دکتری نیز همانند مقطع کارشناسی ارشد در ایران ممکن نبوده و متقاضیان تحصیل در حوزه گیاهان دارویی می بایست در کنکور دکتری علوم باغبانی- گرایش گیاهان دارویی شرکت نمایند که درصورت قبولی در آزمون، تنها در دانشگاه تهران، علوم و تحقیقات تهران و و پردیس بین الملل دانشگاه گیلان امکان ادامه تحصیل دارند.

 

وضعیت اساتید و محققان:

اولین و تنها متخصص تولید و فرآوری گیاهان دارویی مرحوم دکتر رضا امیدبیگی استاد تمام این رشته و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و فارغ التحصیل دانشگاه Corvinus University of Budapest مجارستان بودند که در 29 خردادماه 1389 بر اثر حمله قلبی درگذشتند. ایشان به عنوان پدر علوم نوین تولید و فرآوری گیاهان دارویی شناخته می شوند و تأسیس این رشته و توجهی که امروزه بدان صورت می گیرد تا حد بسیار زیادی مرهون تلاشهای این متخصص بزرگ می باشد.

از جمله شاگردان تربیت شده توسط این استاد گرانقدر که امروزه بعنوان اساتید گیاهان دارویی شناخته می شوند، می توان به آقای دکتر مجید عزیزی عضو هیأت علمی گروه علوم باغبانی دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد که از ایشان به عنوان یکی از طراحان اصلی سوالات آزمون های مقطع دکتری علوم باغبانی-گرایش گیاهان دارویی نام برده می شود و جزوه های درسی ایشان بعنوان منبع آزمون دکتری مشهور شده اند.

آقای دکتر فرزاد نجفی عضو هیأت علمی و ریاست پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی نیز از جمله متخصصین تولید و فرآوری گیاهان دارویی است که می توان ادامه راه مرحوم دکتر امیدبیگی را در روش های تدریس و تحقیقاتی ایشان یافت.

خانم دکتر لیلا تبریزی عضو هیأت علمی گروه باغبانی دانشگاه تهران، آقای دکتر قربانعلی رسام عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد واحد شیروان، آقای دکتر جواد هادیان عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، آقای دکتر عباس حسنی عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه و آقای دکتر جمال سحرخیز عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز نیز از جمله دیگر متخصصینی هستند که به طور صحیح در حوزه تخصصی “تولید و فرآوری گیاهان دارویی” فعال هستند.

منابع علمی:

مهمترین منبع علمی به زبان فارسی در رابطه با رشته گیاهان دارویی، کتاب چهار جلدی “رهیافتهای تولید و فرآوری گیاهان دارویی” نوشته مرحوم دکتر امیدبیگی است که توسط انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) به چاپ رسیده است. جلد اول این کتاب به ارائه مباحث کلی درباره علم تولید و فرآوری گیاهان دارویی پرداخته و جلدهای دوم تا چهارم به ارائه روشهای تولید و بهره برداری برخی از مهمترین گیاهان دارویی می پردازد.

کتاب “فرآیندهای برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی” نیز کتاب معتبری است که اخیراً توسط آقایان فرزاد نجفی، محمدتقی عبادی و جلال عباسیان ترجمه شده و توسط انتشارات دانشگاه شهید بهشتی به چاپ رسیده است. این کتاب ارزشمند نیز به ارائه مباحث پس از برداشت گیاهان دارویی با تأکید بر مکانیزاسیون تولید و فرآوری گیاهان دارویی می پردازد.

سایر کتابهایی که در حوزه گیاهان دارویی به رشته تحریر در آمده اند، اندک بوده و اکثراً برداشتهایی از سایر کتابها بخصوص برداشت و خلاصه سازی کتاب “رهیافتهای تولید و فرآوری گیاهان دارویی” مرحوم دکتر امیدبیگی می باشند که از جمله آنها می توان به کتاب “پرورش و تکثیر برخی گیاهان دارویی نوشته آقای دکتر سعید دوازده امامی و دکتر ناصر مجنون الحسینی اشاره کرد که توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است.

انجمن های علمی و تحقیقاتی:

انجمن گیاهان دارویی ایران قریب به پنج سال است که فعالیت خود را آغاز نموده و در کارگروههای مختلف اقدام به حذب عضو می نماید. دفتر این انجمن در محل سازمان تحقیقات جنگل ها و مراتع ایران بوده و ریاست آن نیز از بدو تأسیس به عهده آقای دکتر محمدباقر رضایی عضو هیأت علمی این مؤسسه می باشد.

این انجمن با برگزاری نشست های دوره ای، کارگاههای آموزشی و انتشار مجله علمی پژوهشی، در حوزه گیاهان دارویی فعال می باشد.

بنا به نظر بسیاری از متخصصین، انجمن گیاهان دارویی ایران به دلیل عدم حضور همه سلایق مختلف، کارآیی لازم را ندارد. عدم عضویت و انتقاد بسیاری از متخصصین گیاهان دارویی مثل سرکار خانم دکتر فاطمه سفیدکن، آقای دکتر فرزاد نجفی، اقای دکتر مجید عزیزی و بالاخص مرحوم دکتر رضا امیدبیگی، در این انجمن، نشان از نارضایتی آنان از انجمن گیاهان دارویی ایران دارد. این مسأله ای است که لزوم بازنگری در انجمن گیاهان دارویی ایران، نوع فعالیتها و ساختار شورای مرکزی انجمن را بیش از پیش ضروری می نماید.

شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی: این شبکه متشکل از مجموعه آزمایشگاهها، دانشگاهها، مراکز پژوهشی، شرکت های تولیدی و دانش بنیان و… است که به منظور دسترسی بیشتر و بهتر محققان حوزه گیاهان دارویی به تجهیزات و آزمایشگاهها، جمع آوری اطلاعات دقیق از فعالیتهای مراکز تحقیقاتی و تولیدی کشور در حوزه گیاهان دارویی و… تشکیل شده است.

ستاد توسعه علوم و فنون نوین گیاهان دارویی و طب سنتی: این ستاد که در کنار ستادهای راهبردی نظیر ستا هوافضا، ستاد بیوتکنولوژی، ستاد نانوتکنولوژی و… در ذیل مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل گردیده است، تلاش دارد تا با هماهنگ سازی دستگاهها و مراکز مختلف، راه را برای تحقیقات گیاهان دارویی و ارتقای جایگاه گیاهان دارویی وطب سنتی در کشور باز کند. برگزاری اولین جشنواره گیاهان دارویی و طب سنتی در خردادماه 1391 و تدوین سند ملی گیاهان دارویی و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله فعالیتهایی است که این ستاد تاکنون به انجام رسانده است. ریاست این ستاد بر عهده آقای دکتر محمدحسن عصاره می باشد.

محسن بازدید : 1097 یکشنبه 15 دی 1392 نظرات (0)
ه گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، پس از اعلام نتایج اولیه آزمون دکترای نیمه متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور، شرکت کنندگان در آزمون رشته مهندسی علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی با خبر ناگوار رو به رو شدند.

بنا بر این گزارش، پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته دکترای نیمه متمرکز، هیچ یک از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در رشته علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی دانشجوی روزانه پذیرش نمی کنند و این در حالی است که تنها پردیس بین الملل دانشگاه گیلان اقدام به حذب 5 دانشجوی دکترا خواهد نمود.

برخی از دانشجویان شرکت کننده در آزمون دکترا در مصاحبه با شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی اعلام کردند با توجه به اینکه در آزمون کتبی دکترا بسیار موفق عمل کرده اند و به کسب رتبه های تک رقمی امیدوار هستند، اما بخاطر عدم توانایی در تأمین هزینه تحصیل در پردیس بین الملل که در حدود 550 میلیون ریال می باشد، از تحصیل باز خواهند ماند.

لازم به ذکر است که دانشگاههای تربیت مدرس، تهران و گیلان مجوز پذیرش دانشجو در مقطع دکترای علوم باغبانی گرایش گیاهان دارویی را از وزارت علوم تحقیقات و فناوری دارند و در حالی که دانشگاه تربیت مدرس پس از فوت مرحوم دکتر رضا امیدبیگی تاکنون دانشجوی دکترای جدیدی نگرفته است.

مطالب مرتبط:

معرفی با رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی و وضعیت آن در ایران

معرفی با رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی و وضعیت آن در ایران

محرومیت نخبگان و رتبه های تک رقمی از تحصیل به دلیل نداشتن پول/ امسال دانشجوی دکترای گیاهان دارویی فقط بصورت پولی جذب می شود

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی تولیدات گیاهان دارویی

میرفخرایی: باید واحد درسی “گیاهان دارویی” در علوم پزشکی گنجانده شود

رشته گیاهان دارویی

پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه شهیدچمران اهواز

پذيرش بدون كنكور دانشجو در دانشگاه آزاد اهواز

رشته داروسازی - آری یا نه!!!!!

محسن بازدید : 1013 یکشنبه 15 دی 1392 نظرات (0)

هرسال با اعلام نتایج کنکور سراسری، دانشجویان جدید بسیاری به عرصه دانشگاهها وارد می شوند که قرار است در رشته های مختلف مشغول به تحصیل شوند.

اما نکته مهم برای این دانشجویان جدیدالورود، کسب اطلاعات لازم درباره رشته قبولی و همچنین آینده شغلی و بازار کار رشته تحصیلی شان است.

رشته “مهندسی تولیدات گیاهان دارویی” که در مقطع کارشناسی و رشته “تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و معطر” که در مقطع کاردانی در دانشگاهها دایر هستند، جزو رشته هایی هستند که دانشجویان این رشته ها سوالات بسیاری درباره اینده شغلی و بازار کار این رشته ها دارند.

لذا در این مطلب، به ارائه توضیحاتی درباره این رشته های دانشگاهی می پردازیم.

رشته های فوق که ما به اختصار از آنها با عنوان “رشته گیاهان دارویی” نام می بریم، دارای سه زمینه درسی اصلی و مهم هستند. این سه زمینه شامل موارد زیرمی باشند:

  1. شناخت گیاهان دارویی: یکی از مهمترین مهارتهایی که فارغ التحصیلان این رشته به دست می آورند، شناخت گیاهان دارویی از لحاظ گیاهشناسی، اکولوژی، فیزیولوژی، پراکنش، ترکیبات شیمیایی، خواص درمانی (در حد اندک) و .. است.
  2. تولید و بهره برداری گیاهان دارویی: تولید و کشت و کار گیاهان دارویی در مزرعه (تولید) و یا جمع آوری آنها از طبیعت (بهره برداری) پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمانهایی چون سازمان جنگلها و مراتع، سازمان منابع طبیعی، محیط زیست و …، دومین زمینه اصلی مهارت های اکتسابی در رشته گیاهان دارویی می باشد. دانشجو در این زمینه می آموزد که هر گیاه دارویی بایدبه چه روشی تولید شده یا مورد بهره برداری قرار گیرد.
  3. صنعت گیاهان دارویی و مسائل پس از برداشت: در این زمینه، دانشجوی رشته گیاهان دارویی می آموزد که فرآیندهای پس از برداشت گیاهان دارویی را به چه صورت انجام داده و مدیریت کند. روش های برداشت و خشک کردن، روش های پاکسازی، قطعه قطعه کردن و خرد و پودر کردن، روشهای بسته بندی، روشهای استحصال عرقیات، اسانس و مواد اولیه دارویی و… نیز از مهارت هایی است که دانشجوی رشته گیاهان دارویی کسب می کند.

این سه زمینه، زمینه های اصلی رشته گیاهان دارویی است که دانشجو درباره هر زمینه، درسهای مختلفی را گذرانده و مهارتهای مربوط به آن را کسب می کند.

از نظر آینده شغلی و بازار کار رشته باید گفت که با تأکیدات مقام معظم رهبری بر ترویج طب سنتی اسلامی ایرانی و علی الخصوص حمایتهای فراوان شخص رئیس جمهور سابق جناب آقای دکتر احمدی نژاد از این رشته، هم اکنون مبحث گیاهان دارویی به عنوان یکی از راهبردهای نوین علمی در جمهوری اسلامی ایران مطرح است.

تشکیل ستاد توسعه علوم و فنون نوین گیاهان دارویی و طب سنتی در زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در کنار ستادهای بسیار مهمی همچون ستاد بیوتکنولوژی، ستاد نانوتکنولوژی، ستاد هوافضا و… نشان از اهمیت بسیار بالای بحث گیاهان دارویی در آینده نزدیک کشور دارد.

فرصتهای شغلی رشته گیاهان دارویی:

یک فارغ التحصیل رشته گیاهان دارویی، می تواند مشاغل فراوانی را احراز کند که به برخی از آنها اشاره می شود:

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رشته، اینجا کلیک کنید.


مطالب مرتبط:

معرفی با رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی و وضعیت آن در ایران

معرفی با رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی و وضعیت آن در ایران

محرومیت نخبگان و رتبه های تک رقمی از تحصیل به دلیل نداشتن پول/ امسال دانشجوی دکترای گیاهان دارویی فقط بصورت پولی جذب می شود

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی تولیدات گیاهان دارویی

میرفخرایی: باید واحد درسی “گیاهان دارویی” در علوم پزشکی گنجانده شود

رشته گیاهان دارویی

پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه شهیدچمران اهواز

پذيرش بدون كنكور دانشجو در دانشگاه آزاد اهواز

رشته داروسازی - آری یا نه!!!!!

محسن بازدید : 523 یکشنبه 15 دی 1392 نظرات (0)

دکتر جعفر میرفخرایی، دبیر انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی افزود: ما برای برپا داشتن “صنعت گیاهان دارویی” یک تاریخچه پیشینه داریم، “طب سنتی” در زمان های گذشته رواج داشته و معتقد بودند که هر گیاهی که روییده می شود برای درمان یک دردی است.

وی گفت: یکی از چالش های عرصه گیاهان دارویی این است که گیاهان دارویی ارزان از کشور خارج میشود و بعد از فرآوری چند برابر قیمت به کشور خودمان بازگردانده می شود.

میرفخرایی تصریح کرد: یکی دیگر از چالش ها این است که برخی “گیاهان دارویی” خاص کشورمان است و ما با برداشت بی رویه نسل آنها را منقرض می کنیم، باید با یک سیستم منطقی این گیاهان را بارور و استفاده بهینه از آنها داشته باشیم.

وی اظهار داشت: همچنین باید در دانشگاه های علوم پزشکی واحد درسی داروهای گیاهی قرار گیرد تا از “فارماکولوژی” آن آگاهی پیدا کنند و از گیاهان دارویی در نسخ خود استفاده کنند.


مطالب مرتبط:

معرفی با رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی و وضعیت آن در ایران

معرفی با رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی و وضعیت آن در ایران

محرومیت نخبگان و رتبه های تک رقمی از تحصیل به دلیل نداشتن پول/ امسال دانشجوی دکترای گیاهان دارویی فقط بصورت پولی جذب می شود

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی تولیدات گیاهان دارویی

میرفخرایی: باید واحد درسی “گیاهان دارویی” در علوم پزشکی گنجانده شود

رشته گیاهان دارویی

پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه شهیدچمران اهواز

پذيرش بدون كنكور دانشجو در دانشگاه آزاد اهواز

رشته داروسازی - آری یا نه!!!!!

محسن بازدید : 857 یکشنبه 15 دی 1392 نظرات (0)

مقدمه

این دوره از سری دوره های آموزشی کاردانی علمی کاربردی است که فارغ التحصیلان با دستیابی به دانش لازم و کسب مهارتهای علمی قادر خواهند بود در زمینه احداث و مدیریت مزرعه گیاهان دارویی و معطر و همچنین اهلی کردن و بهره برداری از محصولات فرعی جنگلها و مراتع در زمینه گیاهان دارویی و معطر در مناطق مختلف کشور مشغول به خدمت شوند.

ضرورت و اهمیت :

رویکرد سالهای اخیر بشر به استفاده از داروهای گیاهی سبب شده است صنایع بسیار گسترده ای در ارتباط با تبدیل فرآورده های گیاهی به داروهای گیاهی در کشور های توسعه یافته و رو به توسعه بوجود آید. تامین مواد اولیه این صنایع عمدتا توسط کشورهایی انجام می شود که از منایع مناسبی برخوردار هستند یکی از کشورهایی که استعداد با لقوه ای در این زمینه دارد کشور پهناور جمهوری اسلامی ایران است که با مساحتی بیش از 164 میلیون هکتار زمین ، با آب و هوای متنوع و فلور غنی بیش از 8000 گونه گیاهی که بیش از 1000 گونه آن دارویی و معطر می باشد شرایط بسیار مناسبی را برای حضور در این عرصه در پیش رو دارد . وجود حدود 6 میلیون هکتار عرصه بهره برداری در منابع طبیعی کشور در این ارتباط و اراضی مناسب کشت گیاهان دارویی و معطر می طلبد که مدیریت تولید و بهره برداری در این سطح توسط کارشناسان و کاردانان علمی – کاربردی و تخصصی در ارتباط با موضوع گیاهان دارویی و معطر انجام شود ( از آنجا که قبلا چنین آموزشی در هیچکدام از موسسات آموزشی و دانشگاهی کشور بصورت رسمی صورت نگرفته است ) نیاز است که کاردانی این رشته به صورت رسمی تامین گردد .





سطوح رشته


ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
1 آزاد- ابرکوه *
2 آزاد- بجنورد *
3 آزاد- تبریز ‌*
4 آزاد- جهرم ‌*
5 آزاد- خرم آباد * ‌
6 آزاد- دامغان *
7 آزاد- دزفول *
8 آزاد- رفسنجان *
9 آزاد- شیراز *
10 آزاد- علوم و تحقیقات تهران *
11 آزاد- مرودشت *
12 آزاد- مهاباد *
13 آزاد- میانه *
14 آزاد- ورامین *
15 آزاد-اراک *
16 آزاد-خوراسگان *




درسهای رشته


ردیف نام درس ردیفنام درس
1 آفات رایج گیاهان دارویی و معطر 2 اصول اصلاح گیاهان دارویی و معطر
3 اکوفیزیولوژی گیاهان دارویی و معطر 4 بازار یابی و بسته بندی گیاهان دارویی و معطر
5 بیوشیمی عمومی 6 بیماریهای رایج گیاهان دارویی و معطر
7 پراکنش جوامع گیاهان دارویی و معطر 8 پروژه
9 روشهای آبیاری 10 روشهای اهلی کردن گیاهان دارویی و معطر
11 زبان تخصصی 12 ژنتیک عمومی
13 سمینار ( مسئله مخصوص ) 14 شناخت و بهره برداری از محصولات فرعی ( دارویی و معط
15 شیمی گیاهی 16 طرحهای آماری در علوم گیاهان دارویی و معطر
17 علف‌های هرز و کنترل آنها 18 ماشینهای کاشت ، داشت و برداشت گیاهان دارویی و معطر
19 مدیریت و حسابداری 20 کارآموزی
21 کشت بافت 22 کشت و پرورش گیاهان دارویی و معطر 1
23 کشت و پرورش گیاهان دارویی و معطر 2




صنعت و بازارکار


1 – کشت ، پرورش و اهلی کردن گیاهان دارویی و معطر
2 – اجرای طرحهای تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی و معطر
3 – برنامه ریزی تولید گیاهان دارویی و معطر
4 – نظارت بر واحدهای تولیدی گیاهان دارویی و معطر
5 – جمع آوری و برداشت گیاهان دارویی و معطر
6 – سرپرستی مزارع و واحدهای تولید بذر و نهال گیاهان دارویی
7 – همکاری در شناسایی علمی گیاهان دارویی و معطر
8- همکاری در ایجاد بانک بذر گیاهان دارویی و معطر
9 – تکثیر گیاهان دارویی و معطر

مشاغل قابل احراز

الف – کاردان کشت و پرورش گیاهان دارویی و معطر
ب – کمک کارشناس تحقیقات گیاهان دارویی و معطر
ج – کاردان بهره برداری از محصولات فرعی جنگلها و مراتع در ارتباط با مواد دارویی و معطر

د - کمک ناظر واحدهای تولیدی گیاهان دارویی


مطالب مرتبط:

معرفی با رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی و وضعیت آن در ایران

معرفی با رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی و وضعیت آن در ایران

محرومیت نخبگان و رتبه های تک رقمی از تحصیل به دلیل نداشتن پول/ امسال دانشجوی دکترای گیاهان دارویی فقط بصورت پولی جذب می شود

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی تولیدات گیاهان دارویی

میرفخرایی: باید واحد درسی “گیاهان دارویی” در علوم پزشکی گنجانده شود

رشته گیاهان دارویی

پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه شهیدچمران اهواز

پذيرش بدون كنكور دانشجو در دانشگاه آزاد اهواز

رشته داروسازی - آری یا نه!!!!!

محسن بازدید : 623 یکشنبه 15 دی 1392 نظرات (0)
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشگاه شهید چمران اهواز در جهت اجرای آیین‌نامه ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی  ازمیان دانشجویان ممتاز دوره کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز و سایر دانشگاه های معتبر دولتی برای سال تحصیلی 93 – 92 در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد.


دانش آموختگانی که به لحاظ میانگین کل دوره با احتساب نمره پایان نامه جزء رتبه های اول تا سوم دانشجویان هم رشته وهم ورودی خود باشند‏، درصورت داشتن یکی از شرایط زیر مبنی بر ممتاز بودن می توانند بدون نیاز به شرکت در آزمون کتبی و با معرفی سازمان سنجش از تسهیلات مذکور بهره مند شوند.


داشتن حداقل دو مقاله مستخرج از پایان نامه، پذیرفته شده یا چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی با نمایه معتبر ملی یا بین المللی، یاطرح‌های پژوهشی دوره تحصیلی کارشناسی ارشد که دانشجو مجری مسؤل آن‌ها باشد.


تمام دانشجویان نمونه کشوری در دوره کارشناسی ارشد، دانشجویان رتبه اول المپیادهای علمی دانشجویی، دانشجویان رتبه اول آزمون سراسری ورودی کارشناسی ارشد، دانش‌آموختگان رتبه اول در دو دوره کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، دارندگان نشان طلای کشوری المپیادهای دانش آموزی با موضوع مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و رتبه های اول تا سوم نهایی جشنواره های معتبر علمی در دوره کارشناسی ارشد با مشار کت حداقل 35 درصد درصورت داشتن حداقل یک مقاله مستخرج از پایان نامه، پذیرفته شده یا چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی با نمایه معتبر ملی یا بین المللی، یا طرح‌های پژوهشی که دانشجو مجری مسؤل آنها باشد. دانش آموختگان کارشناسی ارشدی که در دوره کارشناسی پیوسته به لحاظ میانگین کل جزء بیست درصد برتر دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود بوده و حداکثر در هشت نیمسال تحصیلی دانش ­آموخته شده باشند و دارای رتبه های کشوری درآزمون سراسری سازمان سنجش باشند مشمول این پذیرش خواهند شد.


متقاضیان تا 20خرداد 92 فرصت دارند مدارک خود را به نشانی دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه ( اهواز- دانشگاه شهید چمران –ساختمان مرکزی- دفتر حفظ وهدایت استعدادهای درخشان ) ارسال کنند.


مطالب مرتبط:

معرفی با رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی و وضعیت آن در ایران

معرفی با رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی و وضعیت آن در ایران

محرومیت نخبگان و رتبه های تک رقمی از تحصیل به دلیل نداشتن پول/ امسال دانشجوی دکترای گیاهان دارویی فقط بصورت پولی جذب می شود

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندسی تولیدات گیاهان دارویی

میرفخرایی: باید واحد درسی “گیاهان دارویی” در علوم پزشکی گنجانده شود

رشته گیاهان دارویی

پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه شهیدچمران اهواز

پذيرش بدون كنكور دانشجو در دانشگاه آزاد اهواز

رشته داروسازی - آری یا نه!!!!!

تعداد صفحات : 30

درباره ما
نامه‌ام بايد کوتاه باشد ساده باشد بی حرفی از ابهام و آينه از نو برايت می‌نويسم حال همه‌ی ما خوب است اما تو باور نکن!
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    عشقتو با یک میلیارد دلار عوض میکنی؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 298
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 352
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 157
  • بازدید امروز : 65
  • باردید دیروز : 1,258
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 65
  • بازدید ماه : 11,211
  • بازدید سال : 89,131
  • بازدید کلی : 1,577,320